Press "Enter" to skip to content

Magnez jako pierwiastek życia. Zadbajmy o jego obecność w naszej diecie

Jednym z niezbędnych makroelementów potrzebnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu jest magnez. Pierwiastek ten bierze udział w procesie syntezy i rozpadu wysokoenergetycznych związków, aktywuje wiele enzymów, uczestniczy procesach związanych z przemianą białek, węglowodanów, lipidów i wielu innych, dlatego przez naukowców nazywany jest również pierwiastkiem życia. Wpływa również na regenerację żywych komórek, regulację wapnia w organizmie, wzmacnia ochronę organizmu, wpływa na krzepliwość krwi, wzmacnia serce i naczynia krwionośne. Ponadto magnez obniża poziom cholesterolu, działa przeciwzapalnie i przeciwstresowo.

Co wpływa na obniżenie magnezu w organizmie

Planując codzienną dietę, należy pamiętać o dostarczeniu odpowiedniej dawki magnezu. Niewłaściwa dieta, bogata w tłuszcz zwierzęcy, cukier czy wysoko-przetworzoną żywność, dieta niskokaloryczna – mogą zmniejszać ilość magnezu w organizmie.

Efekty niedoboru magnezu

Efekty niedoboru magnezuZbyt mała, niewystarczająca ilość magnezu w organizmie skutkuje najczęściej skurczami mięśni, dużą podatnością na stres, powoduje niepokój a nawet depresję, zmniejsza koncentrację oraz wpływa na problemy z sercem – arytmie, kołatanie, przewlekłe zmęczenie. Stąd warto odpowiedzieć sobie na pytanie: w jakich produktach jest magnez?

Warto więc wiedzieć jakie produkty zawierają tego cennego pierwiastka najwięcej, aby skutecznie bilansować jego niedobór w organizmie.

W jakich produktach znajdziemy magnez:

– kakao, to najbardziej znany i najchętniej spożywany (w postaci czekolady) produkt zawierający magnez. Kupują czekoladę, zadbajmy aby była ciemna – taka zawiera najwięcej magnezu i jest najzdrowsza.
– pestki, szczególnie pestki dyni, ale również pestki słonecznika oraz siemię lniane. Wybierajmy pieczywo posypane pestkami lub zawierające je w swoim składzie. Jako zdrową przekąskę, zamiast chipsów wybierajmy pestki,
– produkty strączkowe, różnego rodzaju fasolka, groch, bób zawierają dużo magnezu oraz cennego białka,
– orzechy, niezależnie od ich rodzaju, wszystkie zawierają bardzo dużo magnezu. Warto je dodawać do deserów, sałatek, koktajli czy pogryzać jako przekąskę. Pamiętajmy jednak o ich wysokiej kaloryczności,
– produkty mleczne w postaci kefirów, jogurtów lub serów. Poza magnezem wzbogacają również organizm w wapń,
– ryby takie jak tuńczyk, makrela, łosoś lub dorsz. Posiadają sporo cennego magnezu, ponadto dostarczają do organizmu kwasy omega-3 oraz witaminę D,
– kasze i płatki zbożowe – najwięcej magnezu posiada kasza gryczana i jaglana, oraz płatki owsiane. Ryż brązowy oraz otręby pszenne również posiadają spore ilości cennego magnezu,
– ciemne pieczywo – razowe lub pieczywo graham,
– warzywa – szpinak, jarmuż, wszelkie sałaty i botwina zawierają sporo magnezu, cennych dla zdrowia witamin i są niskokaloryczne. Dlatego warto włączyć je do naszej codziennej diety.
– owoce – najwięcej magnezu zawierają banany, później truskawki, grejfruty i figi oraz awokado. Wykorzystujmy je planując urozmaicone codzienne menu.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

Be First to Comment

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *